arma de distragere

Maskirovka, o magie veche a politicienilor de astăzi

Distragerea atenției este practicată cu mare dibăcie de politicieni. În acest articol voi desconspira câteva din tehnicile folosite pentru a muta atenția dintr-un loc important către unul mai puțin important. La final vreau să-mi răspunzi la o întrebare foarte importantă.

De unde mi-a venit această idee.

Era o zi de luni, pe la amiază. Eu stăteam încă în pijamale și mă uitam la un film pe calculator. Îmi făcusem un coș cu pop-corn și priveam relaxat acțiunea filmului… de comedie. Asta fac eu când vreau să evadez, îmi pun o comedie și mă las cu totul captivat de ea.

Pe la mijlocul filmului, îmi sună telefonul care era pe undeva prin bucătărie. A durat ceva vreme până să răspund. Nu cunoșteam numărul, dar la capătul celălalt era o voce cunoscută. După un minut de conversație mi-am dat seama că era Laurențiu Botin, realizatorul de emisiuni politice la B1 TV. Îmi propune să vin la el în emisiune ca să vorbesc despre distragerea și manipularea atenției făcută de politicieni.

Wow! O idee fantastică pe care nu a mai abordat-o nimeni până acum în maniera asta. Să aduci un magician ca să vorbească în direct despre distragerea atenției practicată de politicieni, era ceva inedit chiar și pentru mine. Cu atât mai mult cu cât eu am fost cel invitat. Normal că am acceptat!

Când am ajuns la B1 TV, am aflat că voi împărți spațiul de emisiune cu încă doi politicieni: Mihăiță Calimente și Radu Zlati. Pentru că nu doream să intru în polemică sau să par că apăr pe cineva anume, a trebuit să-mi refac toată strategia de prezentare din emisiune. Una peste alta, cei care au văzut emisiunea, spun că le-a plăcut ce-au văzut.

Dar…

În acest articol vei citi despre acele lucruri despre care nu am apucat să vorbesc în emisiune.

Poate știi deja că organizez workshopuri de iluzionism și antrenarea atenției prin iluzionism. De multe ori oamenii sunt foarte mirați de faptul că mintea noastră poate fi păcălită foarte ușor.

Atenția noastră este limitată în nelimitarea ei. Iată de ce spun asta: ATENTIA este de fapt capacitatea noastră de a  ne concentra pe un singur lucru. Este un fenomen pe care îl folosim conștient sau inconștient, aici vorbesc despre atenția voluntară și cea involuntară.

De multe ori aud despre multitasking și despre atenția distributivă. Amândouă sunt de fapt abilități la care ajunge o persoană prin exercițiu repetat. Tocmai de asta spun că atenția noastră pote fi infinită. Cu exerciții specifice și răbdare poți ajunge să-ți activezi anumite părți ale creierului care să te ajute în mărirea capacității de atenției.

Ei bine, distragerea atenției este un fenomen voluntar sau involuntar. Dacă mergi pe stradă și auzi brusc sirena poliției, este foarte posibil ca întreaga ta atenție să fie atrasă de acest sunet.

Iată ce anume îți atrage sau îți distrage atenția:

  •  ÎNTREBAREA – Unul din cele mai puternice metode prin care poți atrage atenția este să pui o întrebare. În felul acesta se activează în mineta oamenilor nevoia de a răspunde. Este un principiu psihologic care spune că mintea noastră nu poate să nu răspundă la o întrebare.

  • UMORUL -Vrei să detensionezi atmosfera și să atragi atenția? Folosește cu încredere umorul.

  • VULGARITATEA – Nu este nimic mai șocant, decît să apari elegant, în costum și cu papion și să scoți o expresie vulgară. În felul ăsta cu siguranță atragi atenția și vei fi ținut minte. Nu sunt sigur dacă vei fi și îndrăgit.

  • SUNETE PUTERNICE – Sunetele puternice și stridente sunt de departe foarte bune atunci când vrei să atragi atenția. Tocmai de asta, polițiștii, arbitrii și unii instructori sportivi, folosesc fluierul. Ambulanța, pompierii și mașina de poliție deasemenea folosesc sunete stridente pentru a-și semnaliza prezența pe șosele atunci când au o intervemție.

  • MIROSURI PUTERNICE – Da, un parfum puternic atrage atenția și folosit în mod repetat, poate deveni o formulă de recunoaștere a ta. Și da, mirosurie urâte sunt și ele un factor de atragere sau distragere a atenției.

  • ELEMENTUL SURPRIZA – O întâmplare spontană, cum ar fi o explozie sau cand se rupe un toc de la pantof, sunt și ele factori de distragere a atenției.

  • O EMOTIE PUTERNICA (bucurie, furie, frica, tristete sau dezgustul) Ori de câte ori generezi emoții în cascadă, nu faci altceva decât să atragi atenția. Asta fac de fapt actorii de renume în piesele de teatru. Știu să-și folosească vocea, cuvintele și corpul pentru a genera emoții în cascadă și foarte diverse. Cu cât succesiunea tipurilor de emoții e mai diversificată, cu atât atenția ta va fi mai captivată.

Acestea sunt în mare parte, factorii care îți distrag sau îți atrag atenția. Iluzionismul este o artă care speculează incapacitatea minții noastre de a fi atentă la mai mult de un lucru în același timp. Tocmai de asta este o artă care în trecut a născut atâtea controverse.

Majoritatea oamenilor credeau și mai există și astăzi persoane care cred că iluzionistul chiar are puteri paranormale. Iluzionismul are un set de principii despre care am mai scris aici și folosește următoarele mecanisme: iluzii optice, iluzii vizuale, iluzii senzoriale, efecte speciale, mecanisme sau compartimente secrete, combinații chimice și fenomene fizice rare și tehnologia avansată.

Ce fac de fapt politicienii.

Hai acum să vezi cum fac politicienii magie. Căutam tehnici de distragere a atenției folosite de politicieni și am ajuns să aflu despre Maskirovka. Aceasta este o tehnică complexă folosită destul de des și a fost pentru prima dată predată în Rusia în anul 1959 în școlile KGB-ului. Este o tehnică de manipulare prin dezinformare. Această tehnică permite furnizarea de infor­maţii generale, eronate, unor ter­ţi, determinându-i să facă acte colective sau să difuzeze știri și informații dorite de dezinformatori. Informația este transmisă în termeni generali fără specificitate lăsând să se înțeleagă un rezultat dorit de dezinformatori.

Metodele folosite sunt: Tăinuirea, Simularea, Negarea sau neasumarea unor acțiuni, Dezinformarea sau informarea incompletă și Manevrele înșelătoare.

Inițial am crezut că aceste tehnici sunt folosite doar de spionii ruși sau de strategii militari. Am aflat că, această metodă este folosită la o scară mai mică și de strategii politici atunci când doresc să distragă atenția de la promulgarea unei legi sensibile sau de la un scandal în care este implicat un politician.

Îți dau doar un scenariu și cu siguranță reușești să adaugi tu personajele. Un politician cunoscut este ținta presei și este atras într-un scandal. Nu contează motivul, ce contează este că acestuia îi scade în fiecare zi credibilitatea. La scurt timp apare un scandal mult mai mare de tipul unei arestări al unui clan de mafioți sau din senin este descoperită o rețea de afaceriști evazioniști. Ți se pare cunoscut acest tipar de acțiune?

Apoi ca atenția să fie distrasă total, mai apar în cascadă încă două- trei astfel de ”evenimente spontane” care distrag și diluează scandalul inițial al politicianului cunoscut despre care vorbeam la început. Știri despre artiști care divorțează, care nasc sau care se căsătoresc cu persoane la care nu te așteptai.

Pentru persoanele de bună credință, e aproape incredibil că politicienii pe care i-au investit cu încredere, ar apela la tehnici complexe de manipulare. Dar când în joc sunt bani, libertatea unor oameni bogați sau și mai rău, tăinuirea unor lucruri grave, intervine automat principiul ”Scopul scuză mijloacele”.

Cel mai important lucru pe care îl poți face de acum în colo, este să fii atent la ce îți atrage atenția și întreabă-te dacă este un efect voluntar sau ceva/cineva ți-a manipulat atenția. Ca să mă fac și mai bine înțeles, exersează atenția conștientă. Fii conștient de ce anume îți atrage atenția și care este motivul pentru care se întâmplă acest lucru.

Întrebarea mea pentru tine la care te rog să-mi răspunzi într-un comentariu este următoarea: Tu cum reacționezi când observi că un politician îți disrage atenția cu scopul de a te înșela?

Comentarii: