Business Days Iasi 2012

NOU! – Cele 5 simturi ale public speakerului

Sunt foarte fericit ca am ajuns sa scriu acum pentru tine cel de-al treilea articol despre public speaking. In primul articol am vorbit despre emotii si cum poti sa le depasesti, iar in al doilea articol am vorbit despre persuasiune.
Astazi voi vorbi despre ceea ce eu numesc 5 SIMTURI pe care ar trebui sa le aiba orice public speaker la orice nivel ar fi.
Vad foarte des, fara exagerare, oameni care urca pe scena fara sa incerce macar sa afle daca cei din audienta chiar isi doresc sa-l asculte sau daca subiectul pe care il propune este de interes pentru cei din incapere.
Sunt peste 20 de ani de zile de cand scena este locul in care imi desfasor activitatea profesionala. Am fost actor, prezentator de spectacole, speaker la evenimente ca Business Days, Eleven,  si am trecut prin experiente provocatoare care m-au intarit 🙂

De patru ani de zile sunt implicat in programe de pregatire a oratorilor si studiez cu pasiune comportamentul expertilor in public speaking.

Este fascinant cum unii dintre ei improvizeaza in maniera geniala. Altii ies din incurcaturi aparent fara solutie. Intrebarile care imi vin in minte mereu sunt: Ii ajuta cursurile la care au participat? Ii ajuta cartile pe care le-au citit? Ii ajuta antrenamentul? Ce anume ii ajuta pe acesti oameni de fapt?

Raspunsul meu este: SIMTURILE!
Am vazut oameni care s-au antrenat ani de zile… intr-o directie proasta! Cunosc oameni care devoreaza toate cursurile si cartile de public speaking, dar cand se urca pe scena sunt vizibil depasiti de situatie. Insa sunt unii oameni care au nativ si carisma si vorbele la ei doar ca uneori au succes si habar nu au de ce si tocmai de asta, in alte situatii sunt depasiti si ei. Stiinta vorbitului in public, promoveaza mult ideea de antrenament asistat.
Tocmai de asta, doresc sa te asist si eu in calatoria ta catre excelenta in public speaking cu perspectiva mea despre cinci simturi pe care sa ti le antrenezi atunci cand esti vorbitor in public.

Iata care sunt ele:
1. Simtul Subiectului
Simtul SUBIECTULUI se refera la a observa daca oamenii sunt dispusi sa asculte subiectul/tema pe care urmeaza sa o prezinti.
Atunci cand urci pe scena sau la o sedinta cu colegii, este de ajutor sa testezi daca subiectul discutiei sau al prezentarii este de interes pentru audienta ta. Daca subiectul este unul impus, atunci testeaza daca maniera in care prezinti subiectul este acceptata de catre ei.

Cum faci asta?
Eu recomand sa incepi mereu cu o scurta poveste. Povestile si intrebarile maresc mereu gradul de atentie! Povesteste o situatie care are legatura cu tema discutiei. In functie de timpul alocat prezentarii sau a sedintei, povestea poate fi mai scurta sau mai lunga.

ATENTIE! Povestea trebuie sa fie ca o introducere si o motivare a temei ce urmeaza sa fie discutata!
Apoi…. Pune intrebari cheie de genul: Este important pentru voi sa…? Ati vrea sa stiti cum puteti evita sa… si sa aveti mai mult succes in…?

De fiecare data cand pui intrebari, tu de fapt implici sala. Acest exercitiu te ajuta sa afli doua lucruri esentiale:
– In functie de numarul celor care raspund, afli daca cei din sala sunt atenti la tine
– In functie de raspunsurile lor afli daca subiectul este de interes pentru ei si in felul asta mai poti calibra din mers.
Din rolul de spectator sau de participant la o sedinta pe oameni ii enerveaza foarte tare doua lucruri: sa simta ca pierd timpul fara rost si sa nu inteleaga la ce le este utila intalnirea la care participa.
Tocmai de asta eu iti recomand sa aloci un timp semnficativ motivarii subiectului! Asta este de fapt poarta catre mintea audientei tale.
Al doilea simt al unui vorbitor in public este…

2. Simtul Proportiei
Acest simt se refera la TIMP si SPATIU.
Observ oratori care nu reusesc sa respecte timpii conveniti prezentarii lor. Cel mai des se observa lipsa acestui simt in sedintele din firmele mici, unde patronul tine o sedinta de jumatate de zi 🙂
Simtul proportiei se refera si la SPATIU. Unii vorbitori, isi repeta speach-ul intr-o camera acasa, apoi urca pe o scena cu o deschidere de 20 de metri si ii vezi cum fac coregrafia din sufragerie :). Iar cand se intampla sa fie proportiile inversate, sunt unii care se blocheaza si nu mai stiu ce sa faca. Ei au repetat pe o scena mare si se trezesc ca trebuie sa prezinte pe o scena de cinci ori mai mica si nu mai au loc pentru coregrafia pe care si-au stabilit-o.

Ce e de facut?
Afla din timp unde urmeaza sa prezinti. Apoi cauta sa-ti repeti prezentarea intr-un loc cu caracteristici cat mai apropiate de cele in care urmeaza sa vorbesti. In felul asta eviti sa ai surprize atunci cand urci pe scena.

Urmatorul simt pe care ar trebui sa-l gasesti la orice vorbitor in public este….

3. Simtul Salii
Simtul salii se refera la a observa ENERGIA oamenilor din sala si la PUTEREA DE CUPRINDERE a oamenilor din sala.
Cunosc traineri sau oratori care isi prezinta metodele, conceptele sau povestile fara sa observe ca majoritatea celor din sala sunt obositi sau au energia foarte scazuta. Expertii in public speaking sustin ca daca ai o prezentare mai lunga de 30 de minute, este indicat ca la 10-15 minute sa introduci cate un ENERGIZER. Adica sa faci ceva prin care sa energizezi oamenii din sala.

Pe langa faptul ca dovedesti profesionalism, oamenii din sala te vor percepe in mod inconstient ca fiind liderul grupului.

Ce e de facut?
Pentru a ridica energia in sala eu am descoperit 100 de moduri pe care speakerii studiati de mine le fac in prezentarile lor. Poate voi scrie o carte pe tema asta. Pana atunci insa….
…Eu iti recomand trei metode pe care sa le folosesti din cand in cand:
– Foloseste un film amuzant
– Pune audienta sa se ridice de pe scaune si sa faca un exercitiu cu un alt coleg din partea opusa a salii
– Daca folosesti flipchart, explica conceptele tale prin desene amuzante

Urmatorul simt al unui public speaker este…

4. Simtul Ritmului
Simtul ritmului se refera la a observa care este ritmul potrivit in contextul tau.
Este gresit sa crezi ca ritmul se afla doar in muzica. De fapt, ritmul se afla in toate aspectele vietii noastre. La fel ca si noi, natura are ritmul ei prin care se transforma si se modifica.

Ritmul poate parea ceva abstract si greu de inteles sau de integrat in prezentari. Tocmai de asta este atat de ignorat de foarte multi oratori.

Ce e de facut?
Cuvantul cheie pentru SIMTUL RITMULUI este: CALIBRARE.
Calibreaza prezentarea ta cel putin pe urmatoarele patru aspecte:
– Ritmul prezentarii
– Ritmul si volumul vorbirii
– Ritmul cu care oferi idei si concepte noi
– Ritmul de integrare a informatiei de catre participanti

Fie ca esti pe o scena cu o audienta de mii de oameni sau intr-o sala de sedinta, atentia pe cele patru aspecte poate fi cruciala pentru succesul tau. Pentru a afla daca ritmul tau e bun, poti intreba sala sau iti poti impune sa te observi in timp ce prezinti daca ceea ce faci pe scena este calibrat cu ritmul celor din sala.

Iata ca am ajuns si la cel de-al cincilea simt.

5. Simtul Penibilului
Simtul penibilului se refera la modul in care esti perceput de sala in anumite momente ale prezentarii.
Am lasat intentionat la urma simtul penibilului, pentru ca unii se simt penibil doar pentru faptul ca se urca pe scena, iar altii nu realizeaza ca prezentarea lor sfideaza logica sau insulta inteligenta audientiei pana la nivelul in care devin penibili.
Ii percepem pe altii penibili atunci cand acestia fac ceva care ne deranjeaza, ne provoaca o impresie neplacuta sau ne face sa ne simtim jenati.

Ce vezi in sala atunci cand esti penibil?
De obicei, oamenii au reactii inconstiente in fata unor situatii penibile:
– se foiesc prin schimbarea deasa a pozitiei pe scaun ca si cum ar vrea sa plece;
– altii rad si parca te incurajeaza, dar o fac tocmai pentru a amplifica momentul penibil in care te afli;
– sunt oameni care se inchid gestual prin lasarea corpului pe spate si asezarea mainii in dreptul fetei, ca si cum ar dori sa-si acopere fata si sa nu mai vada momentul.

Dupa parerea mea este foarte important sa observi astfel de momente in sala si sa repozitionezi rapid prezentarea.
Sunt si situatii in care ai o prezentare pe care o folosesti des si stii ca nicio parte din ea nu a fost considerata penibila pana atunci si descoperi o audienta care te considera penibil. Asta se intampla pentru ca nu te-ai pozitionat corect sau nu te-ai credibilizat suficient.

Ce e de facut?
Sugestia mea este ca atunci cand observi ca esti perceput ca penibil, sa te opresti imediat din prezentare si sa treci mai departe cu ceva ce stii ca este valoros pentru public. Asta te va ajuta in primul rand sa-ti recapeti credibilitatea.
Dupa parerea mea, cele cinci simturi de mai sus sunt de fapt abilitati esentiale in prezentarile cu public.

Hai sa mai recapitulam cele cinci simturi:
1. Simtul Subiectului
2. Simtul Proportiei
3. Simtul Salii
4. Simtul Ritmului
5. Simtul Penibilului

Imagineaza-ti ca aplici toate tehnicile pe care le-ai invatat pana acum din carti sau de la alte cursuri, dar fara sa fii atent la subiect, la timp si spatiu, la sala, la ritm sau la cum esti perceput de cei din sala.
Prezentarile tale pot fi mai bune si vei avea mai mult succes din momentul in care vei verifica daca ai integrate si cele 5 SIMTURI 🙂

Si DA, exista si un al saselea simt al public speakerului. Acesta le incorporeaza pe toate si eu l-am denumit SIMTUL CONECTARII.

Simtul conectarii se refera la capacitatea speakerului de a se transforma intr-o masinarie multifunctionala la nivel psihologic si comportamental. Cred ca majoritatea celor care vorbesc in public tind in mod inconstient sa ajunga sa dobandeasca SIMTUL CONECTARII cu publicul.

Atunci cand te conectezi cu oamenii din sala, este ca si cum ai cuprinde intreaga sala sub o pereche de aripi ocrotitoare iar cei din sala sunt captivati si interesati de prezentarea ta.

Acum la final, vreau sa te rog sa observi ca mai jos exista un camp de comentarii.
Foloseste-l acum si spune-mi daca acest articol ti-a adus elemente de noutate?

De curiozitate, care dintre cele 5 simturi ti se pare mai util pentru tine? Care din ele  ti-a produs momentul ala de „aha” sau pe care stii ca daca il implementezi in speachurile tale ajungi la urmatorul nivel?

Din experienta ta, ce consideri ca lipseste din acest articol, pe langa cele 6 simturi?

Asa cum am mai spus, voi folosi comentariile pentru a face un video special in care sa raspund la intrebari si sa ofer rezultate ale observatiilor mele in ce priveste public speakingul.

Scrie acum intr-un comentariu mai jos impresia ta sau intrebarea ta.

Comentarii: