6

Ce poti face pentru a evita emotiile de scena?

Probabil citesti acest articol pentru ca esti pasionat de PUBLIC SPEAKING.
Ce urmeaza sa citesti in aceasta serie de articole, reprezinta o sinteza a experientei mele ca artist cu peste 20 de ani de practica pe scena, dar si faptul ca de 4 ani ajut oamenii sa vorbeasca in public mai usor prin programe speciale si carti, alaturi de mentorul meu Andy Szekely.

Am observat ca oamenii care sunt foarte buni vorbitori sunt si foarte buni oameni de afaceri sau vanzatori. Steve Jobs de la Apple, Richard Branson de la Virgin sau Elon Musk de la Tesla sunt doar cateva exemple.
Dupa parerea mea si ei au emotii atunci cand sunt pe scena. Diferenta este ca ei au un alt motiv pentru care au emotii.

Pe scurt, in contextul nostru, emotiile sunt o reactie a creierului la un element surpriza. Ce vreau sa spun este ca mintea noastra functioneaza dupa urmatoarea schema:

I   –   A   –   R

I-ul vine de la IDENTIFIC, A-ul de la ASOCIEZ si R de la REACTIONEZ.

IDENTIFIC situatia in care ma aflu – o ASOCIEZ cu o experienta traita in trecut sau una imaginata – REACTIONEZ.

Sa trecem la treaba si sa vorbim mai intai despre Emotiile De Scena.
Emotiile pe care le ai pe scena pot fi de doua feluri:
Emotiile Distructive: Frica, Rusinea si derivatele lor,
Emotiile Productive: Bucuria, Entuziasmul si derivatele lor.

Emotiile distructive ii pot face pe unii sa intre in panica si sa nu-si mai poata aminti nimic din ce au de facut pe scena, iar pe altii sa-i faca sa aiba reactii fizice de tipul: membre care tremura, gura uscata sau o mimica foarte crispata.
Emotiile PRODUCTIVE ii fac pe unii sa arate mai bine pe scena si sa para ca se simt bine, insa daca sunt duse la extrem si acest tip de emotii pot fi considerate emotii distructive. Aici imi vin in minte politicienii incepatori care sunt nevoiti sa fie entuziasmati in campaniile electorale si tipa pana raman fara voce…. in primele trei minute.
Ambele sunt reactii ale mintii si corpului la SURPRIZA numita PUBLIC SPEAKING. Pentru multi, este ca si cum te-ar urca cineva pentru prima data intr-un avion, te-ar duce la 4000 de metri inaltime si te-ar arunca de acolo. Fie ca ai sau nu parasuta, blocajul mental este aproape iminent. Tocmai de asta, pentru incepatori exista parasuta cu sistem automat de declansare. In public speaking, parasuta poate fi un Power Point bine facut 🙂

Hai sa mergem mai departe cu analogia pe care tocmai am facut-o cu parasuta.
Poti fi parasutist cu sute de ore de experienta si sa ai momente surpriza in executia salturilor si asta sa te faca sa ai emotii. Diferenta dintre emotiile unui parasutist cu sute de ore de antrenament si unul incepator este ca primul are un bagaj mare de EXPERIENTE anterioare care i-au imbogatit la nivel perceptual mintea. Unii parasutisti, in loc sa reactioneze cu FRICA , reactioneaza mai degraba cuun soi de BUCURIE… Suna ciudat, asa-i?
Sunt profesionisti care se bucura atunci cand sesizeaza o provocare noua in domeniile lor. Tocmai pentru ca asta ii ajuta sa evolueze. Chiar daca acel element de noutate le pune viata in pericol, de cele mai multe ori acesti oameni reusesc sa gaseasca o solutie inovativa care se transforma apoi intr-o procedura noua scrisa in manualul de antrenament.

Care este secretul in public speaking?
P R E G A T I R E A
La fel ca un parasutist, ai nevoie sa te pregatesti temeinic si cu atentie. Iata care sunt cei trei piloni minimi de pregatire ai unui public speaker pe care eu ii recomand:
– Ai nevoie de ore de antrenament supervizat inainte de primul salt… in fata publicului. Tocmai de asta iti recomand sa apelezi la un consultant, coach sau un grup de practica. In felul asta iti asiguri PREGATIREA FIZICA SI INTELECTUALA
– Ai nevoie sa identifici cum functionezi tu la nivel profund, in contextul de public speaking. Iar asta inseamna PREGATIRE EMOTIONALA. Asta se face doar prin practica si feedback specializat.
– Ai nevoie de cea mai buna parasuta care in public speaking inseamna INSTRUMENTELE DE LUCRU.

Cum scapi de emotiile distructive si de efectele lor?

Frica de pe scena vine de cele mai multe ori de la faptul ca cel care face prezentarea subestimeaza pregatirea prezentarii.

In alte situatii FRICA DE SCENA vine din faptul ca cel care prezinta nu are clar in minte care este obiectivul prezentarii.
Asa ca daca doresti sa ai o prezentare fara FRICA sau doar cu o frica atenuata pana la minim, te invit sa urmezi pasii de mai jos.
1. Scrie o schita a prezentarii dupa structura ta preferata. Daca nu ai una, eu iti recomand urmatoarele doua structuri:
– Pentru prezentarile lungi de peste 30 de minute:
Incepe cu o situatie problematica in care se poate regasi un grup majoritar din audienta, ofera solutia ta in 3 pana la 7 pasi, spune de unde ti-a venit solutia (studii de caz, cercetari personale, etc), arata testimoniale de la oameni care au rezolvat problema cu solutia prezentata de tine, spune o poveste care sa fie legata de subiect, de tipul CUM AR FI DACA si incheie cu un citat sau cu intrebari si raspunsuri.
– Pentru prezentari scurte de mai putin de 30 de minute:
Foloseste paragrafe scurte in care sa enuntezi o problema/provocare in care sa se regaseasca un grup reprezentativ din public, ofera beneficiile rezolvarii ei, ofera o posibila solutie sub forma de poveste sau anecdota, spune cine esti tu si ce legatura ai cu subiectul, expune 3 greseli pe care le fac cei mai multi care au problema/provocarea prezentata si reaminteste-le solutia ta sub forma de citat su indemn spre actiune.
Structurile de mai sus sunt folosite de majoritatea celor care au succes in prezentarile cu public.

2. Repeta prezentarea in fata unei camere de luat vederi… nu in fata unei oglinzi. Daca te uiti in oglinda in timp ce tii prezentarea vei observa lucruri pe care TREBUIE sa le schimbi la tine IMEDIAT: camasa, aranjarea parului, gesturile… etc.
Asta iti va afecta foarte mult din tempoul pregatirii tale. Iti va fractiona pregatirea.
Filmarea prezentarii te mai ajuta si la observarea dictiei, a tonului pe care il folosesti in vorbire, a ritmului…. o multime de mici chichite pe care nu le poti observa in oglinda. Asa ca te rog frumos: SCOATE OGLINDA din casa in timp ce te pregatesti. Ai telefon mobil cu camera video? Foloseste-l cu incredere!

3. Nu cauta PERFECTIUNEA! Iti recomand asta pentru ca am vazut prea multi speakeri dezamagiti ca nu au reusit sa tina o prezentare PERFECTA…. chiar daca audienta era super-multumita de prezentare. Perfectiunea ta s-ar putea sa nu fie la fel cu ce cred eu ca ar fi perfect sau cu ce cred ceilalti sapte miliarde de posibili spectatori 🙂

Ce te invit sa faci este sa retusezi de maxim 3 ori prezentarea si apoi sa o expui la un grup mic de test. Poate fi familia ta, pot fi colegii tai in care ai incredere sau grupul de practica, daca te-ai inscris la unul. Inainte de a le face prezentarea, spune-le ce vrei de la ei. Altfel nu vei obtine mare lucru!
Cere-le sa-ti zica doua lucruri :
– Care a fost mesajul pe care l-ai transmis?
– Au fost momente in care ar fi avut nevoie de mai multa claritate?
Apoi, daca e necesar, revino asupra prezentarii si modifica acele parti care te ajuta sa fii mai CLAR si CONCIS. Atentie la publicul de test sa nu fie nici foarte critic si nici foarte amabil pentru ca mai mult te vor incurca.
Daca prezentarea are o miza importanta, atunci o testezi pe un grup asemanator. In felul asta observi reactia lor sau intrebarile pe care le pun. Acestea te vor ajuta sa faci ultimile modificari.

Cum elimini sau temperezi RUSINEA?

Cand sunt rusinati, unii oameni rad nemotivat in timpul prezentarii, altii sufera o modificare a tonului vocii, in sensul ca vorbesc mai tare sau mai incet, iar alte persoane mai sensibile izbucnesc intr-un plans incontrolabil care le face in cele din urma sa se opreasca din prezentare.

De cele mai multe ori, oamenii se simt rusinati pana la VINOVATIE pentru ca nu se informeaza aproape deloc despre audienta in fata careia urmeaza sa tina prezentarea. Iar daca in audienta observa ca sunt si experti sau persoane importante care pot avea un cuvand de spus in ce priveste subiectul prezentat, pot activa in mintea lor tot felul de ganduri care activeaza sentimentul de RUSINE.

Ce e de facut?

Eu cred ca astfel de situatii vor exista aproape mereu. Pentru a atenua aceasta senzatie de rusine eu recomand sa ai un RITUAL inaintea fiecarei prezentari care sa contina urmatoarele activitati:.
– Vino la scena sau in sala in care urmeaza sa tii prezentarea, inaintea publicului cu cel putin o ora si verifica TEHNOLOGIA si TOOL-urile. Adica vezi daca functioneaza videoproiectorul, daca ai flipchart, hartie si carioci care scriu, daca si cum te vad oamenii din sala, etc
– Daca ai timp si poti, sustine pe viteza mare toata prezentarea. In felul asta te obisnuiesti cu mediul de acolo si nu vei mai avea si SURPRIZA LOCULUI.
– Cand incep sa vina oamenii, te poti misca printre ei si sa incerci sa-i cunosti. Acest exercitiu te va ajuta sa afli ce tip de public ai in sala si care sunt asteptarile lor.
Atentie! Cand te intalnesti cu publicul inainte de prezentare, nu le expui parti din speachul pe care urmeaza sa-l sustii 🙂

 

Cum vei stii ca ai o prezentare buna?
In functie de obiectivul tau, pe care te invit sa-l scrii pe o hartie inaintea speach-ului, in termeni CONCRETI, iti vei putea da o nota. Obiective pe care le poti masura: numar de oameni cooptati intr-un proiect, numar de persoane care iti pun intrebari la final, ce suma de bani ai strans dupa prezentare, etc.

De patru ani de zile sunt implicat in programe de pregatire a public speakerilor. Am vazut multe MIRACOLE care s-au petrecut doar datorita faptului ca oamenii au inteles ca aceasta activitate este pana la urma o abilitate.
La fel ca abilitatea de a merge pe bicicleta, de a inota sau de a sari cu parasuta, si cand te pregatesti ca public speaker ai nevoie sa te pregatesti temeinic si sa-ti setezi corect TIMPUL DE PREGATIRE.
Orice abilitate are nevoie de timp in primul rand pentru a creea o retea neuronala noua in creier. E ca atunci cand faci o autostrada. Nu pui direct asfaltul pe pamant. Mai intai alegi traseul, apoi il intaresti si apoi torni cel mai rezistent asfalt.
Cand prezinti pe scena, este aproape la fel ca atunci cand sari cu parasuta. Daca nu ti-ai luat chilotii norocosi, asta e! Tot e nevoie sa tragi de manerul declansator al parasutei ca sa se deschida si sa aterizezi cu siguranta pe pamant 🙂

Sper ca aceste informatii ti-au fost de ajutor.
Voi mai scrie si alte articole despre acest subiect. Tocmai de asta am nevoie de la tine sa imi scrii acum intr-un comentariu mai jos, care este cea mai importanta intrebare legata de prezentarile cu public la care doresti raspuns.
Voi lua toate intrebarile si voi face un VIDEO special doar cu acestea. Scrie acum intrebarera ta mai jos intr-un comentariu.

Comentarii:

 Scrie adresa de email  unde vrei sa ti le trimit:

 Iti ofer 3 trucuri explicate